fbpx

Ordbok

Under følger en ordliste med korte forklaringer på enkelte begreper vi har brukt i blogginnleggene våre:

Dialogmarkedsføring – er en form for direkte markedsføring med sikte på toveis kontakt der ett eller flere medier benyttes for å skape en målbar reaksjon. Det kan være en målrettet direktereklame (f eks postordre) med rikelige svarmuligheter for interaktiv markedsføring, og der det gjerne legges vekt på relasjonsbygging mellom kjøper og selger. Ved siden av direktereklame er telefonsalg (telemarketing) det flest har hørt om, og også her er hensikten å oppnå respons.

Google Analytics – Google Analytics er en gratistjeneste fra søkemotorfirmaet Google som generer detaljert statistikk om besøkende til en nettside. Tjenesten er hovedsakelig rettet mot markedsførere, i motsetning til webmastere og teknologer som nettanalyse-industrien i utgangspunktet var rettet mot

Podcast – Podkasting eller poddkasting, fra engelsk «podcasting», er en måte å publisere lyd- og videoopptak på Internett. En podkast er en lyd- eller videofil som blir kringkastet via nettet på denne måten. Ordet «podcast» brukes også om selve radio- eller TV-programmet som blir delt.

Reels på Instagram – En ny måte å opprette, oppdage og dele korte, underholdende videoer på Instagram på. Inspirer publikum med korte, underholdende videoer som gir deg muligheten til å bli oppdaget på Instagrams globale scene.

Trinn 1: Finn Reels i Instagram-kameraet (nederst)

Trinn 2: Velg lengde og kreative verktøy

Trinn 3: Film reels-videoen din

Trinn 4: Publiser reels-videoen.

Søkemotormarkedsføring – Søkemotormarkedsføring er et samlebegrep for markedsføringstiltak i søkemotorer, og slik en del av internettmarkedsføring. Den mest kjente formen for søkemotormarkedsføring er Google AdWords.

Word of Mouth (WOM) – Word of Mouth er et begrep i markedsføring som betegner en uformell kommunikasjonsprosess der et budskap spres muntlig fra én person til den neste. På norsk blir denne ofte referert til som «Munn-til-munn-metoden» eller «jungeltelegrafen».