fbpx
Sosiale medier

Hvilke sosiale medier egner seg til hvilket type innhold?

Er det vanskelig å vite hvilke sosiale medier som egner til ditt innhold? Sosiale medier har evne til oppmerksomhet gjennom toveiskommunikasjon, men det er kun hvis du bruker det riktig. Noen sosiale medier er distribusjonskanaler, mens andre er bedre til spesifikk markedsføring. Vi vil i dette innlegget ta utgangspunkt i Facebook, Instagram og Youtube, ettersom Facebook og Instagram er to gode distribusjonskanaler. Mens Youtube er en plattform som går på det spesifikke temaet videomarkedsføring.

Facebook – Facebook er et multimedium og ofte det første sosiale mediet som folk fikk kjennskap til. Facebook har mange fiffige funskjoner du kan bruke for å nå ut til kundene dine og mye av det fokuserer på et pay2win fokus. Dersom du har pengene kan du lage annonser og booste tidligere innlegg som gjør at du i realiteten kjøper nye venner. Dette gjør at enkeltpersoner kan kjøpe seg synlighet uten å være regnet som et AS.

På en annen side kan man lykkes på Facebook ved å legge til rette for interaksjon med kundene. Det personlige fokuset på plattformen muliggjør at følelsesappeller når ut til massene og fører til reaksjoner. Det spiller ingen stor rolle om disse følelsene er positive eller negative, men det er viktig at disse følelsene gjenspeiler virksomheten. Dersom man jobber i et konsulentfirma ønsker man ofte å selge tjenestene sine uavhengig om det er B2B eller B2C markeder. Disse virksomhetene anbefaler vi gjerne å spille på positive følelser, ettersom dette er mer innbydende og kan føre til flere salg. Dersom virksomheten din jobber i helsesektoren og selger produkter nikotin fri røyk, vil en negativ appell der man viser røyk med nikotins påvirkning på barn kunne ha en stor effekt på økningen av  salget.

Instagram – Instagram er på samme måte som Facebook en distribusjonskanal med et potensiale for å nå mange. På Instagram finner man ofte opinionsledere for ulike fagfelt og mennesker med ulik ekspertise. Dette gir virksomheten din en ypperlig mulighet til å vokse i kjennskap ved ulike former for kommunikasjonsallianser og andre merkesamarbeid.

Dersom du er en innholdsprodusent og ser en opinionsleder innenfor en bransje du ønsker å skape innhold på kan du få de til å ha gjesteinnlegg på din plattform. Dette skaper kjennskap til din virksomhet fra opinionslederens følgere. Dersom du er flink med interaksjonen og tar imot disse på en vennlig måte kan disse få dype koblinger med din virksomhet. Instagram skiller seg fra Facebook ved å ha en større mulighet for viral spredning gjennom hashtagger. Dersom du klarer å finne søkeord ved Google Analytics kan du putte disse inn som hashtagger i innlegget ditt. Dessuten hvis du kombinerer det med et godt innhold med en appell, kan innlegget ditt deles mange ganger, og du får større rekkevidde.

Youtube – Youtube er den største videodelingsplattformen i verden. Videoinnhold som omhandler virksomheten slik som reklamefilmer og produktvideoer kan skape hype og få mange millioner visninger. Likevel er det viktig å ha en tydelig plan på Youtube, ettersom visninger ikke kommer av seg selv. Det er lurt å planlegge hvilket innhold som skal vises og ha tydelige publiseringstidspunkter, slik at kundene vet når de kan forvente seg innhold. Du trenger ikke det dyreste utstyret for å produsere og distribuere innlegg på Youtube. Man kan slik Katrine Gjærum forklarte i gjesteinnlegget bruke mobilkamera og enkle headsett mikrofoner i videoproduksjonen.

For å legge ut en Youtube video er det ofte lurt å bruke et redigeringsprogram, ettersom du kan redigere bort parter ved videoen som du ikke var så fornøyd med. Et redigeringsprogram vi har godt kjennskap til i Synlighetsguiden er Hitfilm4express. Dette redigeringsprogrammet oppleves som lett å bruke og distribuerer innholdet på en bra måte.

Gjennom å se på to distribusjonsplattformer og en videodelingsplattform håper vi at dere har fått ny innsikt i hvilket innhold disse kanalene egner seg til!

Meld deg gjerne inn i vårt nyhetsbrev! Få ukens bloggtemaer rett i innboksen på mail!

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *