
Hvordan skape engasjement på Facebook-profilen din
Blant alle de moderne digitale plattformer, er det ingen plattformer som har de samme unike distribuerings egenskapene som Facebook har. Facebook hadde 2,7 milliarder daglige aktive brukere i 2020, og har vært lederen for digital utvikling innen sosial media kommunikasjon siden 2004. Hvis vi er opptatt av å skape engasjement rundt vår Facebook konto, må vi se på hva Facebook brukes primært til.
Skape et «community»
Det er viktig å legge merke til at de fleste businesses som har en Facebook-konto, bruker plattformen som en såkalt «community-drevet-plattform». Det betyr at man er opptatt av å skape verdien av merket framfor å selge direkte produkter.
De siste årene har man forsket på hvilken modus forbrukere er i når de er på Facebook, sammenliknet med andre plattformer som Instagram og Snapchat. Som forbrukere har man en tendens til å analysere og innhente et budskapet mer presist på Facebook.
Facebook er da en konto der man kan lettere skape en kunde-merke-relasjon ved å fokusere på markedsføring som engasjerer i bedriftens verdier og attributter man den har på tvers av produktlinjene. Kunder engasjerer seg mer på facebook hvis de føler at de er en del av et samfunn, og Facebook har unike egenskaper til å skape dette.
Videoer framfor bilder
Som Facebook har utviklet seg, har forbrukere blitt mer opptatt av å se budskapet i film form. Grunnen til dette kommer av at forbrukere har i de siste årene begynt å kreve «how to» videoer i hverdagen.
Innen markedsføring er man opptatt av å tilpasse aktivitetene til bedriften i henhold til hva kundene er opptatt av.
Vi ser at innlegg som skaper mye engasjement, spesielt i kommentarfeltet, er videoer som blir delt. Videoer som stiller spørsmål til forbrukere om noe rundt et produkt eller i hvilket tilfelle man skal benytte et produkt, er video temaer som skaper mye engasjement på Facebook
Konsistent
På alle digitale plattformer er det viktig å være konsistente med hvor ofte man poster. Selv om det ikke er noen studier som henviser til en spesifikk dag, er det ofte man ser at bedrifts kontoer legger ut et innlegg på en fast dag i uken.
Hovedgrunnen til dette er for å ikke falle bakk på regelmessig opplastning av innlegg. Hvis man ikke er konsistente vil man bli glemt, og det er vanskelig å komme tilbake og skape kjennskap igjen.
Lede til engasjement
Den viktigste indikatoren for engasjement i et innlegg er alltid kommentarfeltet. Det er der profilene bruker sin fritid på å fortelle sin mening. Det er da viktig for bedrifter å legge merke til hva som skjer i kommentarfeltet og engasjere med profilene.
Vi ser at i 2021 har bedrifter mer og mer endret kundeservice fra originale nettsider til sosiale medier. Kunder har begynt å kreve svar på sosiale plattformer, noe som gir muligheter til å åpne dialoger mer og mer i kommentarfelt.
For flere digitale markedsførings tips slik at din virksomhet optimaliseres, følg oss på sosiale medier der vi poster ukentlig.
- Kilder:
- https://munin.uit.no/handle/10037/6821
- Aalen, Ida (2016). Sosiale medier. Fagbokforlaget
- Vogt, Nina (2020): Forbrukeratferd. Gyldendal Norsk Forlag AS

