fbpx
Sosiale medier

Hva er en god digital strategi?

I dette innlegget skal vi prate litt om hvordan man kan lage en digital strategi for din bedrift. 

Vi har laget et rammeverk med fem punkter for å planlegge en strategi:

Første punkt er å sette seg klare målsettinger. Hvilken prestasjon eller effekt skal virksomheten oppnå? Antall salg? Synlighet? Tilgjengelighet?

For eksempel kan målsettingen være at din virksomhet skal bli mer synlig for målgruppen. Her er det viktig å spesifisere målsettingen. Hvilke kanaler ønsker du å bli synlig i? Er det for eksempel i sosiale medier, Googles søkeresultat eller i lokalavisen? 

Andre punkt er å kartlegge dagens status. Hvor er vi i dag? Hvem er vi synlig for? Kan dagens aktiviteter måles? Hvilke kanaler er vi synlig i?

Tredje punkt handler om å kartlegge målgruppen og finne riktige kanaler. Når vi vet hva vi ønsker å oppnå, må vi tilpasse målgruppen til riktige kanaler. Kanaler handler om å tilpasse kommunikasjon til riktig plattform. Skal vi kommunisere gjennom søkemotorer, SoMe, egen nettside eller andre steder vi kan treffe målgruppen? Ofte er det viktigere hvem vi treffer enn hvor vi treffer de. 

Fjerde punkt er tiltak og innhold. Når vi vet hvilke kanaler vi kan treffe målgruppen kan vi lage innhold tilpasset riktig kanal. Skal vi lage innhold til søkemotormarkedsføring, markedsføring i sosiale medier eller dialogmarkedsføring? Det kan være tidkrevende å gjennomføre tiltak og produsere innhold. Derfor er det viktig å prioritere, og velge det som er viktigst. Du kan bruke tre faktorer for å velge riktig tiltak:

1. Effekt – Hvilken effekt forventer du fra tiltaket? 

2. Implementering – Er der enkelt, eller mulig, å gjennomføre tiltaket eller krever det mange ressurser? 

3. Potensiale – Med dagens utgangspunkt, hvordan prestere du og hvordan kan det se ut i nær fremtid? 

(De tre faktorene er hentet fra synlighet.no, trykk på linken for flere gode råd: https://synlighet.no/blogg/digital-strategi/)

Femte punkt er måling og optimalisering. Når den digitale strategien er igangsatt eller publisert vil data og resultater komme inn. Ved å analysere dataen kan man se på hva som fungerte, og hva som ikke fungerte. Ved å gjennomføre hyppige analyser kan man hele tiden optimalisere strategien for best mulig resultat. 

Vi håper med dette at dere forstår bedre hva som skal til for å ha en god digital strategi på nett!

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *