
5 grunner – til hvorfor bedrifter bør ha en synlig profil på nett
Til tross for stor konkurranse på nett og at det er vanskelig å skille seg ut i mengden, bør din bedrift være godt synlig på nett. Er du klar over hvilke konkurransefortrinn det gir bedriften din?
Visste du at…
- 9 av 10 nordmenn bruker internett daglig (Digi.no, 2020)
- Blant Norges befolkningen bruker

- “Undersøkelser viser at om man får målgruppen til å følge en merkevare i en eller flere sosiale kanaler, så vil 67% øke sin pengebruk på merket, mens 77 % sier de velger merkene de følger over andre merker” (Pål Nisja-Wilhelmsen, 2020)
Dette er helt ferske tall som tilsier at du bør ha en profil på nett for å lettere kunne nå dine kunder!
Vi har samlet 5 fordeler på hvorfor du bør ha en godt synlig profil på nett:
- Enorm rekkevidde
På nett kan du dele innhold raskere og lettere i flere ulike kanaler. Dette gjør at du når ut til mange på svært kort tid og WOM (word of mouth) kan oppstå blant kundene. WOM blir ansett for å være viktig og kraftfullt i markedsføring, ettersom folk stoler mer på venner og familie enn på informasjon fra merkevaren selv (Ida Aalen, 2016). For eksempel hvis du får kundene til å dele innlegget ditt med sine venner, når du ut til mange du ellers ikke ville nådd ut til. Derfor kan sosiale medier gjøre at du får flere til å snakke om merkevaren med hverandre. Det krever derimot at innholdet du lager er engasjerende nok for kundene dine.
- Unik mulighet for toveiskommunikasjon → Bygge kunderelasjoner
På nett kan du lett svare på folks spørsmål og derav bygge kunderelasjoner gjennom kundeservice på nett. “Ved å bruke moderne kommunikasjon er det lettere å overbevise, informere og forklare. Ikke bare på grunn av mengden av innhold som målgruppen kan konsumere, men også fordi det gir direkte muligheter til å overbevise” (Pål Nisja-Wilhelmsen, 2020). Du må behandle kundene dine som venner på sosiale medier.
Tre måter kundene kan gi deg respons til på (Ida Aalen, 2016):
- Distribuere →dele innlegget på Facebook eller regramme på Instagram
- Kommentere →legge igjen en kommentar på dine innlegg
- Anerkjenne → trykke “liker” eller markere som favoritt
- Informasjon lett tilgjengelig for kundene
Internett og sosiale medier gjør det mulig å spre informasjon raskere, enklere og billigere (Ida Aalen, 2016). Med masse informasjon lett tilgjengelig for kundene dine kan det skape større merkevarelojalitet. Dette fordi kundene lett kan finne deg og enkelt ta kontakt med din bedrift.
- Tilgjengelighet døgnet rundt
Lettere å danne seg et inntrykk av deg som merkevare, siden kundene kan bruke mer tid på observere deg i fred uten forstyrrelser. Dessuten står bilder i særstilling når folk skal danne seg et inntrykk og med en profil på nett kan du stadig velge å benytte bilder for å forsterke budskapet. Dette gir deg som bedrift unik mulighet for å være deg selv og være lett tilgjengelig for dine kunder døgnet rundt. Kunden kan selv velge når de vil se på din side.
- Gode analysemuligheter
Hvis bedriften din er på nett kan du få masse detaljert data om kundene dine, som for eksempel når på dagen innholdet leses eller hvor stor andel av kundene som kommer fra egne sider. Dette resulterer i mer målrettet markedsføring og annonsering i sanntid. Her anbefaler vi analyseverktøyet Google Analytics, hvor du får blant annet innsikt i trafikk, bruksmønster og geografi.
Vi håper at du med disse tipsene har blitt overbevist om å ha en god profil på nett for dine kunder!
Kilder:
- https://www.digi.no/artikler/ni-av-ti-bruker-internett-daglig/492437
- https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420
- Aalen, Ida (2016). Sosiale medier. Fagbokforlaget
- Wilhelmsen, Pål Nisja (2020): Innholdsmarkedsføring. Gyldendal Norsk Forlag AS

