fbpx
Sosiale medier

Hvordan skape kunderelasjoner på Instagram?

I dette innlegget tar vi utgangspunkt i én bedrift som er mindre synlig på Instagram.  Denne personen har som hovedmål å øke kjennskapen, og er ute etter det fundamentale for å skape gode kunderelasjoner på Instagram.

Først må vi etablere tre grunn egenskaper som Instagram brukere har:

  • Opptatt av konsistens fra kontoene de følger
  • Opptatt av å påvirke innhold
  • Opptatt av å få svar via plattformen

Konsistens

Som en start er det viktig å ha konsistens i det man legger ut til sine følgere. Med konsistens sikter vi til små detaljer som har en stor betydning for interessen rundt kontoen din.

Teksten under innleggene dine må matche med både selve bilde eller videoen som den hører til, men må også ha en sammenheng med hva kontoen din handler om og hvorfor den er viktig å følge.

Gode kunderelasjoner er bånd med følgerne dine, der det viktigste og mest essensielle er at følgerne dine vet hva du handler om.

CMR og innsikt

Gode kunderelasjoner skapes ved å tilpasse innholdet på Instagram-kontoen din etter hva følgerne dine er opptatt av. Hvis du har en konto som spesialiserer seg innen et tema, så vil dine følgere bare være opptatt av dette temaet. På Instagram kan man enkelt se hva som skaper engasjement i kommentarfelt og antall likes på et innlegg.   

Vi er da opptatt av å kunne tilpasse våre egne medier til kundens behov og ønsker ved å ta i bruk CMR eller Customer Realtion Manager. CMR beskriver det å samle inn informasjon om brukere og ta gode valg basert på disse dataene.

Hvis du ønsker å ha best mulig innsikt over hva som skaper mest engasjement på kontoen din, bør man ha en bedrifts-konto eller skaper-konto. Da har man lett tilgang til innsikt og informasjon over hva følgerne dine interesserer seg mest i.  

Tilpasset innhold

Vi i Synlighetsguiden har skrevet innlegg om Instagram før der vi nevner de ulike egenskapene som plattformen har for å skape engasjement (trykk her for å lese «Hvordan skape engasjement på Instagram?»). Når det kommer til kunderelasjoner henger dette mye sammen med engasjement.

Instagram storys er perfekt for å styrke kunde relasjoner daglig, men samtidig engasjere følgerne dine og potensielt nye følgere. Vi ser at flere og flere kontoer stiller spørsmål til sine følgere via storys på Instagram, ofte i form av «hva er det dere tenker» . Ved å stille spørsmål vil man oppnå to effekter.

  1. Man får direkte innsikt i hva følgerne dine interesserer seg i og ønsker.
  2. Dine følgere er med på å påvirke din konto, noe som styrker kunderelasjon og øker kjennskap til deg og din virksomhet.

Det er ikke noe fasit på hvilke spørsmål man skal stille i storys, man har mye frihet i hva man velger å dele i storys. Men noe som er viktig å tenke på er at jo mer man får svar og stiller spørsmål til følgerne sine, jo enklere er det å bli husket hos sine følgere.

Tilbakemelding på Instagram

Som et siste tips er vi nødt til å nevne det med kommunikasjon til sine følgere på Instagram. I innlegget om «TOPP 5 digitale markedsføringstrender i 2021«, skrev vi at en av de viktigste trendene som vi ser i 2021 er at brukere av Instagram er opptatt av tilbakemelding i appen framfor Mail.

Hvis vi da skal se på kunderelasjoner, er det viktig å svare og kommunisere med følgerne dine via chat-roms eller kommentarfelt i selve appen. Hvis man er opptatt av å engasjere og samtidig svare følgerne sine via plattformen, er det lettere å bli husket som igjen øker kunderelasjon.

Dine følgere følger deg for en grunn, og ved å svare dem hurtig og lede til mer engasjement vil man kunne skape sterkere bånd med kundene sine.

Hvis du fant dette nyttig følg oss for flere digitale markedsføringstips via bloggen og Instagram. Meld deg på vårt nyhetsbrev! Og få ukens blogg temaer rett i innboksen på mail! Trykk på knappen under

Én kommentar

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *