
Hvordan bruke Google Analytics til å forbedre din Instagram?
I dette innlegget skal vi fortelle dere litt om hvordan dere kan bruke Analytics til å forbedre Instagram. Google Analytics er et verktøy man kan bruke for å optimalisere bruken av nettsider, apper og andre medier. Google Analytics kan være en kilde til frustrasjon og derfor ønsker vi å ha et innlegg som viser hvilke rapporter og statistikk du kan se på for å forbedre din bruk av Instagram.
Søkeordsanalyse:
Søkeordsanalyse er noe du kan bruke Google Analytics til for å hjelpe deg med å optimalisere din Instagram. Google Analytics gir gjennom et programtillegg kalt «søkekonsoll», her får du opp hva leserne dine har søkt på for å finne Instagram kontoen din på en søkemotor. Ettersom de fleste virksomheter driver langsiktig er man også ute etter søkeord som er populære på langsikt. Ved å sette disse langsiktige søkeordene både i «bio-en», navnefeltet og i form av hashtagger i «captions» vil du rangere høyere på relevant søk knyttet til et søkeord. Hvor presis og konkrete man skal være baserer seg på størrelsen til virksomheten og økonomi. Vi vil anbefale mindre virksomheter å være best på konkrete søkeord (nesten nisjesøkeord), ettersom dette er billigere og man har mindre konkurranse. Det finnes ulike metoder for å sette opp søkekonsollen utifra hvilket nettsted du har som host.
Videoen under illustrer den vanlige metoden til å finne søkekonsollen på Google Analytics, men dersom du har WordPress som host kan du legge til søkekonsollen ved å søke opp «google site kit» under utvidelser på kontrollpanelet.

Budskapsutforming
For alle typer virksomheter er det viktig å treffe med et tydelig, relevant, distinkt og konsistent markedsføringsbudskap. Dersom man har satt opp mål både på Google Analytics og i et strategidokument kan man ved å prøve og feile sammenligne ulike konstruksjoner av tekst, bilder og videoer, og finne den mixen som skaper trafikk til Instagramprofilen. Eksempler på spørsmål Google Analytics kan gi deg statistikk til viktige plattformspørsmål lignendet:
- Funker det best med video for denne typen innhold i markedsføringen på Instagram?
- Er denne typen innhold bedre med eller uten tekst i markedsføringen på Instagram?
- Er innhold jeg produserer best egnet som en kombinasjon av tekst, bilder og video i markedsføringen på Instagram?
- Skal jeg ha 10 hashtagger på mine innlegg eller holder det med 5?
- Hvor konkrete skal hashtaggene mine være?
For å finne svar på disse spørsmålene må man bruke de rapportene Google Analytics gir oss. Hvis du ønsker å sammenligne hvordan 10 hashtagger gjør det opp mot 5 hashtagger kan du sammenligne tallet for trafikk fra Instagram i en periode med 10 hashtagger og sammenligne den med en periode med 5 hashtagger. Dersom trafikken fra Instagram har gått opp når du bruker 10 hashtagger vil dette være optimalt å fortsette med. Det er også viktig å tenke på hvilke hashtagger du bruker og gjerne ha en tydelig rød tråd mellom hashtag og søkeord.
Dersom du ønsker å vite om innholdet er best å markedsføre med tekst, bilder, videoer eller en kombinasjon må du gjøre lignende som i hashtag eksempelet. Ikke vær redd for å teste ulike kombinasjoner i ulike perioder for å se hva som skaper mest trafikk og økter. For å undersøke dette ville vi brukt en kombinasjon av brukeranskaffelse/ascquisition, atferd/behavior og «Google Analytics Home». I brukeranskaffelse fokuserer du på om trafikken i Instagram øker ved en spesiell kombinasjon av tekst, bilde og vider, i atferd undersøker du hvilke sider som får mest views i de ulike periodene og i Google Home får du oversikt over brukere og økter, som viser aktiviteten på nettsiden din.
Videoen under viser deg hvordan du skal sammenligne 2 perioder med forskjellig budskapsutforming.

Vi håper at dette innlegget har gjort det lettere å optimalisere Instagrammen deres ved hjelp av Google Analytics. Vi ser frem til å høre fra dere 🙂
Meld deg på vårt nyhetsbrev! Få ukens bloggtemaer rett i innboksen på mail! Trykk på knappen under


Én kommentar
Tilbakeping: