fbpx
Gjesteinnlegg

GJESTEINNLEGG av Instagram ekspert Palladinomedia

Slik bygger du opp Instagram kontoen din i 2021

Når vi snakker om å vokse, scale eller bygge en konto så er det gjerne snakk om et større engasjement rundt kontoen. Det vil hovedsakelig være et større antall følgere som står i fokus, men engasjement og views er også viktig. Dessverre er det ikke dette like lett som før. Med over 1 milliard brukere på plattformen og en utrolig smart algoritme er det vanskelig å
skille seg ut. Men her er noen tips for deg som ønsker å vokse Instagram kontoen:

Bruk Reels
Instagram har det siste året lansert funksjonen Reels. Det er en kopi av Tik Tok som tok verden med storm, men har slått så godt an på Instagram at den har fått sin egen plass på appen. Reels lar deg ta opptil 30 sekunder lange videoer som du legger musikk eller andre lydspor til.

Å dele videoer på Reels er kanskje en av de letteste måtene å flere følgere på, og det er utrolig mange måter å være kreativ for bedrifter. Ettersom Reels per nå er blant de desidert mest populære funksjonene og ettersom den fortsatt i startfasen og konkurransen er betydelig lavere nå enn den vil være om noen måneder, bør du kaste deg på mens du enda
kan. Finn andres Reels i utforsk og kan bla deg nedover, vær kreativ og uhøytidelig så får du massevis av views, og følgere. 

Optimaliser profilen din for søk
Å optimalisere profilen sin for søk er en undervurdert metode for å vokse kontoen. Instagram har nettopp kunngjort at engelskspråklige brukere fra 6 land nå kan søke med keywords, og dette kan være en implementering som endrer søk for alltid. 

Dersom du før søkte på keywords ville du enten få opp den hashtaggen eller brukeren som er skrevet likest som søkeordet, ikke den mest aktuelle. Med keyword søk kan du nå få opp treff som er mest populært eller relevant for keywordet, uavhengeig av skrivemåte.
Så hvordan hjelper dette deg?

Jo, ved å sette relevante søkeord i “bio” og navnefeltet vil du rangere høyere på relevante søk knyttet til søkeordet, og sende en større mengde brukere til profilen din. I tillegg er du nå klar over funksjonen, og det er det bare å vente på at den ruller ut i Norge for å utnytte dens fulle potensiale. Det er alltid viktig å være tidlig på ballen med nye funksjoner. Selv de minste
og usynlige funksjonene kan gi en enorm fordel. Dersom flere brukere putter samme ord som deg på profilen er du på god vei.

Samarbeid med mindre influencere
Om du er på utkikk etter et nytt publikum er dette veien å gå. Selv om verifisert merket og en stor gruppe følgere kan virke fristende, er dette ikke nødvendigvis det med effektive for bedrifter. Ifølge en undersøkelse fra Markerly får influencere med mellom 10 og 100 tusen den beste kombinasjonen av engasjement og eksponering. Årsaken til dette er mest
sannsynlig at deres følgere er mer aktive og intime med en mindre konto, enn en overfladiskkonto med flere millioner. Nå er det ikke så mange av dem i Norge, så hva gjelder her?

Jo, skalér det bare ned og husk at du ofte får en mer effektiv eksponering hos en mindre influencer enn for samme pris som hos en større.

Skriv lengre “captions”
Lange captions til innlegg slo skikkelig an i 2020 og trenden ser ikke ut til å gå noe sted, særlig med den nye keyword-funksjonen. Instagram pleide å kun være estetiske og overfladiske bilder, men autentisitet ser ut til å gå foran reklame. Brukere er mer opptatt av historien og budskapet enn høyoppløste bildene av produktet eller bedriften. 

Captions er en utmerket måte å gi følgerne dine en større og dypere forståelse rundt innlegget. Det er estimert at en gjennomsnittlig caption vil ligge på mellom 65-70 ord i 2021. Om dette er det ideelle har vi til gode å se, men det er tydelig at brukerne vil ha mer informasjon enn bare bilder. Denne informasjonen knytter et sterke bånd mellom brand og bruker, gjennom forståelse. Videre vil trolig keyword-funksjonen også spille en større rolle, da du men en lengre caption vil kunne inkludere flere søkeord.

Konkurranser og challenger

Et samfunn preget av sosial distansering og mer tid alene gjør oss mer kreative. Dette så vi tydelig på Instagram gjennom de ulike challengene som fløt rundt- Dorull, bathtub og flip the switch. Dette er kun noen av de få trendene som gikk rundt på nettet i fjor. Å delta på disse kan være smart for å vise tilstedeværelse samt skape engasjement blant følgerne dine. En
aktuell, aktiv og sosial bruker er alltid morsom å følge. Ved å skape egne challenger eller konkurranser rundt brukeren din vil skape mer engasjement og derigjennom mer eksponering. 

Ved å oppfordre brukere til å tagge venner, bruke hashtaggen din eller dele i stories vil du kunne få masse views til kontoen din. En konkurranse er et annet flott alternativ som skaper insentiv til å engasjere seg med brukeren din.

Promoter kontoen din utenfor Instagram
Å promotere kontoen sin flere steder er også en av de enkleste måten å få nye følgere. Ved å legge til en lenke eller brukernavn på andre steder har du flere strenger å spille på for å sende brukere til kontoen. Dette kan være hjemmesiden din, LinkedIn, Facebook eller noe helt annet, jo flere jo bedre. Dette skaper både flere muligheter for folk å oppsøke og oppdage kontoen eller bedriften din. Uansett hvilken plattform du velger å promotere kontoen på så vil det alltid ha en effekt, jo flere jo bedre.

Det viktigste helt til slutt
Verdens beste Hashtaggs, kule challenge, morsomme Reels og annet hjelper lite til salg og konvertering om du ikke har en konto vi faktisk har lyst å følge.

Det viktigste du gjør er derfor alltid å være klinkende klar på hvem du henvender deg til og hva de ønsker seg på nettopp din konto. Spør deg derfor dette spørsmålet hver eneste gang før du poster – Hvordan kan jeg gjøre hverdagen til følgerne mine littegrann bedre i dag? Det er det som i lengden vil øke kontoen din med lojale følgere.

Hilde Palladino

_____________________________________________________________________________________________________________

Meld deg på Synlighetsguidens nyhetsbrev ved å trykke på knappen under!

Da vil du motta varsel om hva ukens bloggtema er. Søndag har vi en konkurranse på Instagram!

Følg oss på @Synlighetsguiden og delta!

3 kommentarer

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *