
5 tips for å lykkes på Facebook
Dette er våre 5 tips for å lykkes på Facebook for din virksomhet. Dette innlegget har en tydelig kobling til «hvordan skape engasjement på Facebook profilen din?», og det vil være lurt å lese begge innlegg for å få en helhetsoppfatning.
- Digital sfære
Det er viktig å ha en plan for den digital sfæren du ønsker å skape på Facebook. Mange virksomheter idag lager en bedriftsside og deler den med venner og familie, og har en formening om at dette er nok for å skape engasjement på plattformen.
For å kunne skape engasjement på Facebook er det viktig å tenke på at plattformen er «community-drevet»og for å få fortjent oppmerksomhet er det lurt å ha en tydelig plan på den digitale sfæren. Spørsmål man må stille seg inkluderer «er det nok for oss å markedsføre gjennom bedriftssiden og profilene våres?», eller «burde vi lage en kommunikasjonsgruppe der kundene kan dele sine erfaringer med vårt produkt/tjeneste eller lignende produkter/tjenester?» Gjennom å skape en kommunikasjonsgruppe legger man til rette for dialog, der kommunikasjonen går mellom kunde og kunde og eier og kunde istedenfor monolog fra bedrift til kunde.
2. «How to» videoer
Forbrukerne har de siste årene begynt å kreve såkalte «How to» videoer og du som virksomhet burde derfor ettergå dette. «How to» videoer der virksomheten forklarer alt som er rundt et produkt eller i hvilke situasjoner man kan bruke produktet ditt skaper mye engasjement på Facebook. Videoer rundt et produkt kan handle om hvordan produkter blir produsert (back stage), hvilke etiske forpliktelser som er lagt til grunn i produksjonen av produktet.
3. Konsistent budskap
Alt fra markedsføringsbudskap til hvor ofte man poster må være konsistent for at virksomheten ikke skal havne i glemmeboken på de digitale flatene. Dersom virksomheten har et konsistent budskap som lykkes i å skape kjennskap kan de gå videre å skape kunnskap, bygge preferanser og relasjoner til sine brukere.
4. Aktivt søke Communitys
Dersom virksomheten er i en tidlig oppstartsfase kan det være lurt å bli med i diskusjonforar og grupper der det diskuteres for produktet eller tjenesten som virksomheten selger. På denne måten kan man kartlegge hva som blir diskutert, man får en oversikt over hva lignende virksomheter markedsfører i disse gruppene, hva som fungerer for konkurrentene og hvilke feller man kan unngå selv.
5. Annonsering
Som på andre lignende plattformer er det en rekke muligheter for å annonsere på Facebook. Ved å analysere kan du kjøpe deg synlighet oss målgruppen og starte å nå målene du har til kjennskap, kunnskap, preferanse, holdninger. Annonsering er altså et fint verktøy for å nå virksomhetens mål.
vi håper disse tipsene kan bidra til at du lykkes på fb. Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe. Du kan nå oss på Instagram, Facebook og LinkedIn ved å bruke lenkene på forsiden. vi gleder oss til å høre fra deg 🙂

