fbpx
Sosiale medier

TOPP 5 digitale markedsføringstrender i 2021

Trend nr. 1 «Freebies»

Skape verdi for kunden er sentralt i all form for markedsføring. Uavhengig om man er en bedrift som leverer en tjeneste eller en butikk som selger et produkt.

I 2021 har man sett en framvekst av en ny type verdiskapnings teknikk som bedrifter tart i bruk, nemlig «Freebies»

Konseptet er ganske enkelt;

“If we (the brand) are more valuable to them than they (the costumers) are to us, we can get them all”. 

https://www.thebalanceeveryday.com/freebies-4161985

I enkel forstand handler «Freebies» om at man skal gi bort en form for «added value», gratis. Dette kan være en video tourtorial, downloads eller en gratis ebook. Teorien går ut på at man skal gi kunden noe gratis som går over kundens forventning, noe som er «to god to be true». 

Tidligere av har man tenkt at dette var tap av penger for virksomheter, men snarere tvert imot. I 2021 ser vi framveksten av dette særlig på Instagram, og vi kommer til å se mer av dette i år.

Trend. 2 (Du må skille mellom måltall og ROI)

Igjen skal vi se på trender som kan gi fordeler via sosiale plattformer, der vi nå skal dykke mer inn i hvilke mål man bør sette seg som markedsførere på plattformer som Instagram og Facebook.

Vi skiller ofte mellom måltall og ROI for måling av effekter i markedsføring.

  • Måltall, er all form for målbare tall som bedriften kan analysere med hjelp av store data.  
  • ROI (return of invenstment) handler om det bedriften får tilbake fra et finansielt syns punkt. 

Tidligere av har man mange satt synlighet og oppmerksomhet som sine markedsførings mål på sosiale medier. Problemet med disse strategiene er at de ikke forteller så mye om de har fått med seg budskapet eller ikke. Eks kan et innlegg på Facebook genere mange 1000 likes, men i kommentarfeltet ser man litt under 10 kommentarer.

I 2021 kommer man til å se en økende grad av bedrifter på sosiale plattformer som er ute etter å skape interaksjon og derav transaksjon. Eks så vil bedrifter på sosiale plattformer interagere med kunder mer i kommentarfeltet eller skape innholdsmarkedsføring som skaper debatt rundt et temaet/innlegget.

Fordelene med å skape interaksjon med kunder er at man da opprettholder en dialog. Denne dialogen skaper en merverdi for kunden, som gir bedriften en sterkere påvirkningskraft over kundene sine. 

Trend nr. 3 (Fokus på tilgjengelighet sammen med SOM)

2021 blir sterkt preget av Covid-19 viruset, som hadde utbrudd i mars 2020. I løpet av hele 2020 ble bedrifter, organisasjoner og virksomheter tvunget til å oppgradere og optimalisere sine IT-systemer. 

Digital markedsføring er opptatt av søkeordsopptimlaisering (SOM), der man er opptatt av å ha sine tjenester øverst i søkeapparatene når kunder er på nett. Selv om SOM er en fortsatt en viktig strategi, er jevn flyt på tvers av digitale plattformer vel så viktig.

Som vi har sett i de to tidligere trendene, vil 2021 legge mer fokus på merverdi for kunden som påvirkes av kommunikasjon med kunden. En annen trend som vi kan forvente å se i 2021, er at bedrifter ønsker å være mer tilgjengelig for kunden på tvers av ulike plattformer. 

For eksempel vil vi se at flere og flere bedrifter legger om til at man kan nå bedriftens tjenester ikke bare via egen nettbutikk, men også via sosiale plattformer som Facebook og Instagram. Kunder kan benytte bedriftens tjenester fra ulike plattformer, noe som gjør at man tilpasser seg etter kundens ønsker og behov.

Trend nr. 4 (Fokus på Microinfluencere framfor Macro- og Megaininfluencere)

Influencere har vært en viktig del av markedsføring de siste 10-årene. Bedrifter som ønsker å ta i bruk influencere må også ha en formening om hvordan utviklingen har vært rundt dette temaet.

En microinfluencer karakteriseres som påvirkere med 1k til 100k følgere på sosiale medier.

En macro- og megianinfluencere karakteriseres som påvirkere med 100k til 1M+ følgere på sosiale medier

Vi ser en økende trend der bedrifter ønsker å assosieres med påvirkere av «mindre» størrelse, rundt 1k til 100k følgere. Vi kan tenke oss at det kommer av at sleve påvirkningskraften til de større influencerene har blitt litt sveket.

Store influencere har i de siste årene blitt oppfattet som profiler som bare er ute etter å selge, og påliteligheten rundt selve produktet/tjenesten blir endret til det verre fra kundens perspektiv.

Påliteligheten, entusiasmen og påvirkningskraften ser ut til å være sterkere blant Microinfluencere. Kanskje kommer dette av at influencere med mindre følger skala virker mer ekte/pålitelig. Eller så kan det komme av at forbrukere føler en sterke tiltro til noen som ikke har en enorm kjendis status.

Trend nr. 5 (Forbrukere er opptatt av å få svar via sosiale medier)

Med framveksten av shopping-tags- og sveip-up funksjoner, har sørget for at sosiale medier har utviklet seg til å bli en online nettbutikk for kunder. I dag ser vi flere og flere bedrifter oppretter «bedrifts-kontoer» på ulike sosiale plattformer. Dette sørger for at man kan lettere handle og være i daglig kontakt med favoritt merket sitt og deres nyeste utvalg.

I 2021 forventer vi at flere og flere skal handle via sosiale plattformer, da blir det vel så viktig at bedrifter responderer via disse plattformene.

Virksomheter må respondere og komme med kundeservice der hvor forbrukerne foretrekker/forventer kommunikasjon.

Tilbakemeldinger på sosiale plattformer gjør det lettere for virksomheter å opprettholde effektiv dialog med kunden. Samtidig vil handelen og kjøpsreisen optimaliseres, og kunden vil føle en sterkere tilknytning til virksomheten.

Når vi da entrer 2021, må virksomheter tilpasse digital markedsføring og kommunikasjon via sosiale medier.

For flere digitale markedsførings tips slik at din virksomhet optimaliseres, følg oss på sosiale medier der vi poster ukentlig.

3 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Pamela Dalton Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *